tisdag 1 maj 2018

1 maj och yllestrumpor


Först stickade jag klart en vårkofta i turkos med blomknappar, jag menar det är ju ändå maj och då ska man väl stoppa undan yllet?

Sen var vi och spelade årets första golf och det gick alldeles utmärkt, tackar som frågar. Ja alltså, Loppan uppförde sig exemplariskt, E-x-e-m-p-l-a-r-i-s-k-t säger jag, och det är ju det som räknas. Jodå, ett eller annat slag satt väl där det skulle och de övriga kan vi förbigå med tystnad. Det regnade inte och det var inte svinkallt men lite sådär mittemellan kan man säga.

Vi åkte hem och åt lunch och sen, sen drog 1 maj-vädret in. Just nu har vi 8 grader och regn och blåst... det blir inget av med att gå till Universitetsplatsen och lyssna på studentsångarna, det får bli tv:n till det. Däremot stickar jag restgarnsstrumpor i ylle och det känns väldigt passande.
- Titta så fina! sa jag till maken, som tittade, rös lite i sitt enfärgade innersta och sedan på muttrade något tyst som lät ungefär som att "tur att de inte är till mig i alla fall...".

Ute på Göteborgs nations innergård är det fullt ös, studenterna står och hoppar i takt, de 8 graderna och regnet till trots. De håller nog värmen ändå tänker jag, och dessutom är de nog ganska impregnerade av värmande drycker.
Jag har det utmärkt här inomhus i värmen, med mina ullstrumpor och med fönsterrutorna skallrandes i takt till musiken.

Glad 1:a maj!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.