fredag 11 augusti 2017

Torsdagar är bra dagar

Torsdagar är dagar som inte går av för hackor. Vi införde ju när vi flyttade in till centrum att vi städade på torsdagarna och sen gick vi ut och åt som en belöning för vårt idoga slit med dammsugare och mopp. Ett bra tag körde vi på sådär, men sen optimerade vi det hela med att skaffa städerska varannan torsdag. Det där något som vi pratat om i många år, men jag har alltid haft Luther sittande på axeln som bestämt sagt att "man tar hand som sin egen skit". Det har känts skämmigt att någon annan ska städa upp efter mig. Å andra sidan är detta inte alls logiskt, för vi har ju utan att fundera vidare över det lämnat in bilen för att servas och byta däck, och varför skulle då detta anses vara mer comme-il-faut kan man ju fråga sig? I alla fall, nu har vi haft Karolina som städat åt oss sedan i julas ungefär och det har varit jätteskönt. Alltså lyxen av att komma hem varannan torsdag och kliva in i nystädat hem (och mer grundligt än vad vi själva skulle åstadkomma) den går inte av för hackor. Visserligen får man ju ranta runt med dammtrasa och dammsugare varannan vecka själv, men det har känts överkomligt får jag säga.

Nu har Karolina haft semester ett tag, men igår var det dags igen och man kom hem till ett gnistrande rent kök och dammfritt överallt, och sen så var det dessutom så att jag bokat in oss på att äta en lite extrafin middag på Kulturkrogen här i Lund. I höstas när jag fyllde jämnt så fick jag ett presentkort av mina kollegor och nu var det dags.

Vi åt tills vi var ungefär fyrkantiga, maken och jag och sedan avslutades det hela med en dessert som jag enbart fick i mig med uppbådande av all min viljestyrka. Nu är det så att jag har svart bälte i konsten att äta desserter (och kanelbullar), så det gick rätt så geschwint, det gjorde det.
Så jomensåatt, nog kan man tycka att torsdagar, det är en av veckans höjdpunkter.

Idag är det dock fredag och då blir det inget restaurangbesök. Men det blir säkert en bra dag ändå och den inleddes med en promenad i sakta mak i en morgontom Botan. Det var Loppan och jag och änderna, typ. Det känns som att denna fredag, den har potential att också bli en höjdpunkt. Även om man inte får jaga änderna, vilket vissa av oss tycker skulle förhöja fredagskänslan ännu mer.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.