fredag 16 juni 2017

Sista dagen på veckan

Det har regnat. Inte ett sånt där stilla, varmdoftande sommarregn där man har lust att dansa fram längs kullestensgatorna under ystra skutt som i en deodorantreklamfilm, allt till grannarnas förundran. Nä, mer rejäla skurar som i syndaflod, tänk mer "hår-klistrat-i-pannan-mascara-i-ögonen-tjipptjipp-i-skorna"-blöta.
 
Och det är som det ska vara, ty det är sista dagen före en hel veckas semester och då rycker man bara lite franskt på axlarna och säger so what. Vem bryr sig? Dessutom är det ju så att jag just idag var och handlade hundmat på lunchen och då var det tydligen kampanj, så man fick välja på en solstol eller ett paraply som bonus. Klok som jag är tog jag paraplyet, det känns som ett säkrare kort. Kalla mig gärna genialisk, det har jag absolut inget emot.
 
Det är ju inte bara semestertid, det är piontid och fläderblomstid och det är underbart att strosa längs gatorna med Loppan i skymningen och känna doften av lavendel och fläderblom. Nu tror jag kanske i och för sig att Loppan mest går och snusar efter om lille Zeus eller ännu mindre Urax, eller rentav stora Doris varit ute, men det spelar mindre roll. Var och en för snusa efter vad den vill tycker jag.
 
För Loppan, hon rockar, så är det bara. En och annan sko ryker i processen, hon hyser en stor benägenhet för att käka upp det mest som ser lockande ut, men hon är en stor källa till glädje, den vovven.
 
Och nu, nu är det semester!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.