onsdag 7 juni 2017

Planer

Det är ju alltid himla trevligt när en liten extra ledig dag dimper ner sådär från ovan. I all synnerhet såhär i försommartider när livet är lite enklare, lite varmare. Inte så mycket yllevantar och mössor till exempel, nog för att jag gillar ylle men omväxling förnöjer. Inget direkt fel på en bomullströja heller.

Eftersom jag varit lite trött på sistone sa jag till maken att "nu ska det bli en lugn dag, inget ska planeras in".
- Ållrejt, sa maken medgörligt och meddelade att han för sin del kunde ta det lite extra lugnt och inte rusa upp ur sängen i arla morgonstund. Han kunde rentav tänka sig få frukost på sängen för det är ju lugnt och skönt och likt den scout han en gång kortvarigt varit i en avlägsen forntid så ställde han upp! Så frukost på sängen fick han, för det får han alla helgdagar. Själv kan jag inte tänka mig något värre än att dela säng med en hord smulor så jag är glad om jag slipper.

Morgonen var vacker så då passade det ju bra att ränna ut i skogen och spåra! Loppan och jag medförde torkad blodkorv, vimplar och spårsele och fräste iväg. Det var ett tag sedan men Loppan var väldigt duktig och klippte galant vinkeln som jag lagt in som en liten överraskning åt henne.

Sen tog vi en promenad och njöt av livet, kanske inte av myggen så mycket, men mygg ska väl också finnas antar jag. Det finns säkert någon liten myggnörd någonstans som gråter av fröjd när blodsugarna surrar kring öronen på dem.

Jag tog en bild på Loppan i spårtagen. Den blev suddig för det är inte lätt att fotografera när modellen har fått upp spåret på blodkorv kan jag ju säga. Jag tror inte att de som fotograferar för de stora franska modehusen har samma problem, faktiskt. Min modell är nog något mer egensinnig av sig. Också är det ju det där med blodkorven, jag tror nog att det får modeller mer vilda än om man viftar med ett salladsblad framför nosen på dem.

Sen åkte vi hem och då hade maken kommit på att vi skulle ju kunna inviga vår nya cykelhållare till bilen och ge oss ut och cykla. Mycket bra idé kände jag, så vi prånglade på dragkrok, hållare, cyklar och Loppa och åkte ut till kusten. Hade jag laddat kameran kunde ni fått stämningsfulla bilder av undertecknad i motvind, men nu hade jag inte det, så det får bli en liten bild av Loppan som badar fötterna i Öresund. Hon är, till skillnad från matte, ingen badkruka den vovven! Hade inte flexit tagit emot så hade hon säkert fortsatt mot Köpenhamn.
Efter det var planen att äta glass vid Långa Bryggan i Bjärred där det finns en välplacerad liten glasskiosk. Dock visade det sig att alla andra hade gripits av samma glassätarlust, så köerna ringlade sig långa. Maken och jag blängde betänksamt på horderna av glass-spekulanter och kände att nja, nog för att glass är gott, men att köa tills mossan växer på en? Tveksamt. Dessutom är det ju så väl inrättat att vi bor nära Per Tutti glasscafé i Lund, så det fanns en plan B att ta till. Således trampade vi tillbaka till bilen (i medvind den här gången vilket jag får säga var behagligare än att kämpa sig fram i styv motvind), apterade alla doningar igen, ångade mot Lund och traskade bort till Per Tutti.

Mätta och nöjda spankulerade vi sedan hem och jag sa till maken att nu, nu tänker jag inte gå ut mer idag, mer än möjligtvis för att plocka några sommarblommor i trädgården och gå sista kvällsrundan med Loppan såklart. - Nu är det dags att ta det lugnt! utropade jag och såg framför mig hur jag satt där, lugn och harmonisk, och stickade på Grynets tröja (alternativt snarkade i fåtöljen, för det kändes som en stark runner-up).

Då ringde det i mobilen och det var dottern som undrade om jag och Loppan ville ta en sväng i Botan med henne och Grynet? Plötsligt kände jag att det där med att ta det lugnt, är det inte lite väl överskattat? Livet, det ska levas! inte snarkas bort i en fåtölj kom jag raskt fram till. Så det blev en liten runda i Botan där vi tittade på änder, sorterade småsten, spankulerade runt och i största allmänhet njöt av sommarkvällen. Sen njöt jag igen när jag kom in och maken stod och lagade köttfärspaj till mig, och sen hade vi en lugn kväll med färsk lundasparris, paj, lite amarone och sådär ända tills det blev strömavbrott - men det är ju rätt lugnt det med, att sitta i stearinljussken och prata, det är ju faktiskt inte kattskit det heller.

Så blev det med den lediga dagen; kanske inte så lugn, men väldigt trevlig och man kunde checka av alla de ingredienser som ligger högst upp på favoritlistan;

- träna med hunden
- äta glass
- träffa Grynet
- cykla vid havet
- bli bjuden på mat, prat och vin av maken
- lite stickning på det

Typiskt bra dag, får man säga.