lördag 20 maj 2017

Äppelblomstid



Jag tror jag sagt det förut, men jag säger det igen; jag älskar äppelblom. Det är så skirt, så vackert och så blommigt att man blir svag i knäna, även om man nu inte haft artros i dem och varit svag ändå. Äppelblom är liksom både rustikt, hemmavävt och hjärtskärande sirligt på en och samma gång, lite som ett blommornas kinderägg skulle man kunna säga.

Efter den kalla vår vi haft så har blommorna tvekat lite i dörröppningen; ska vi slå ut eller inte? Så tjoff! slog högsommaren till med en uppercut och innan man hann blinka så var blommor överallt. Jag skulle ju ut och fotografera, men så är det jobbet som kommer ivägen. Också ska man sitta och äta glass från Per Tutti, det måste ju också till, och sen kändes det nästan som att det var i sista stund när jag i dag rände ner i trädgården med kameran i högsta hugg. De där ljuvrosa knopparna var ett minne blott men skirt och vackert, det är det.



  När jag nu ändå var nere med kameran så tänkte jag illslugt att "jag slår till och fotograferar andra blommor också, vem vet när de har slutat blomma? Innan man vet ordet av är det november " sa jag för mig själv och nickade levnadsvist.

Så då fotograferade jag väl syrener som också är en sån där ljuvlig blomma, allium som håller på att slå ut och något litet rosa krafs som jag tro när någon slags bräcka. Ja, jag tänker helt enkelt hävda att det är en bräcka, ända tills jag är överbevisad. Bergenia är det i alla fall inte, vilket är en rasande tur eftersom jag och bergenia, vi går liksom inte ihop. Mitt hjärta värms inte vid tanken på bergenia. tvärtom är det alldeles iskallt. Det finns säkert de som hoppar av fröjd när de ser en bergenia sticka upp sitt fula tryne och det är väl himla bra, each to their own.

Mitt hjärta hoppar av fröjd i bröstkorgen när jag ser denna lilla raggiga figur som höll mig sällskap i trädgården. Hon verkar ha hämtat sig fullt ut efter kastreringen och är lika levnadsglad som förr och lika hoppig som en näve loppor. Min lilla skrutt, hon njuter också av våren, ja för sommaren kom visst av sig lite men det är ok. Finns ju många månader kvar.




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.