onsdag 22 mars 2017

Mittiveckan

Onsdag! Nu är man på topp, liksom, nu blir det en härlig nedförslutning mot helgen. Att man vaknar till en strålande solig vårmorgon, att man har en  rufsig och gullig hund (och make med, för den delen!) gör ju inte det hela sämre. Sen är det ju också så att vi i Lunds innerstad nu efter nästan två veckor slipper koka vattnet. Bara en sån sak. Man är ju så van vid att man öppnar kranen och då rinner det ut rent friskt vatten.

Jämfört med hur stora delar av världens befolkning har är det ju ett synnerligt i:igt ilandsproblem att behöva koka vattnet innan man dricker det, men å andra sidan (åh, jag är på så filosofiskt humör idag!) så är det ju faktiskt något att vara tacksam för när man kan återgå till vrid-å-drick.

Ikväll är det hundkurs. Jag hoppas på icke-snöblandat regn och icke-storm. Att våga hoppas på en något mer fokuserad hund... är det att ha orimliga förväntningar? Jag har i alla fall förberett så gott det går; igår torkade jag blodkorv i ugnen till träningsgodis. Dock hann jag inte passa torkandet själv eftersom jag och syrran skulle hem till en gemensam kompis och äta spenat-och-fetaostpaj så jag satte timern och sa till maken att nu, nu är det upp till dig att se till att vi har de bästa förutsättningarna för kontaktövningarna! Maken, som är en avgjord blodmatshatare av rang, bleknade och undrade om han måste ta hand om blodkorv??!! Jag lugnade honom och sa att det enda han behövde göra var att stänga av ugnen när timern ringde. Efter att ha funderat sa han att okej, det kunde han väl - det skulle ju då ändå finnas en ugnslucka mellan honom och korven, så det kändes tryggt.

När jag kom hem låg det små prydliga blodkorvsbitar i ugnen och jag stoppade dem i en påse. Sen tänkte jag att det kanske var bäst att prova om de föll lilla Loppan i smaken? Sagt och gjort, jag lade en bit i Loppans skål och sa inbjudande "varsågod!". Loppan inhalerade biten och sa "mer!!!" så hon fick en bit till. Sen tyckte jag det räckte. Det tyckte inte Loppan. Hon dängde med skålen. Hon slamrade. Hon traskade runt med plakat där det stod - Ropen skalla, mer blodkorv åt alla! (åtminstone mig).

(Det där sista, det kan möjligen ha varit en smärre överdrift)

Så kanske, kanske det kan bli lite fokus ikväll?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.