tisdag 3 januari 2017

Om Karlstad låg i Skåne

...ja då hade man kunnat hemsöka sonen idag och kvintilerat "jamåhanlevautihundrade år" för honom så att intet öga hade varit torrt. Man hade kunnat äta födelsedagstårta så att grädden skvätte som små gulliga cumulusmoln omkring en. Man hade kunnat prassla fram paket och sticka en enkel tulipan uppå bemärkelsedan under näsan på honom.

Men nu är det faktiskt så att Karlstad ligger i Värmland. Man ska normalt sett inte läsa mina geografiska uppgifter med något som helst mått av tro på att detta är sanning - geografi och jag är totalt oförenliga storheter. Dock är jag tämligen säker på att det är Värmland, eftersom jag var där i somras och man pratade värmländska där. Ett starkt indicium, medge det.

Det kan också vara så att sonens trumhinnor tackar oss för att de befinner sig hos sonen (i Värmland!!) och maken och jag befinner oss i Lund. Vilket vore att ropa hej från trumhinnornas sida innan de hoppat över någon som helst å, maken och jag har nämligen ringt och sjungit i telefon. Lite som you can run but you can't hide. Någon tårta, vare sig med eller utan grädde, serveras inte heller i Lundatrakten, däremot blir det rester av köttgryta (= ingen matlagning för mig, oh the joy, då kan jag sticka i stället!). Möjligen rotar jag fram en saffransbulle ur frysen. Eller två. Jag är inte snål, maken vill nog också ha bulle tror jag.

Tulpaner är också alldeles väldigt icke-närvarande, men däremot står granen fortfarande grann och grön i stugan. Växt som växt, nu ska vi inte vara småpetiga här.

Så vad kan man göra, mer än att önska ätteläggen grattis på födelsedagen och hoppas att det är lite mer tårta och paket i Värmland än i Skåne?

Grattis käre son!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.